Document zoeken

Bijlage bij het arbeidsreglement: beleids- of intentieverklaring (cao nr. 100)

Duur van de vragenlijst {{model.product.durationInMinutes}} min;
Publicatiedatum: {{model.product.creationDate}}
Auteur(s) :
Beschikbare talen : Frans / Nederlands / Engels / Language_ Id

De werkgever moet een preventief alcohol- en drugsbeleid uitwerken en voeren in de onderneming.

De procedure waarin dit beleid wordt uitgewerkt, omvat twee fases:

  • de eerste fase is een verplichte fase waarin de werkgever een beleids- of intentieverklaring opstelt nadat hij de uitgangspunten en doelstellingen van het beleid heeft bepaald;
  • de tweede fase is een optionele (facultatieve) fase waarin de werkgever deze uitgangspunten en doelstellingen van het beleid ‘nader’ kan uitwerken.

De uitgangspunten en doelstellingen van het beleid en de beleids- of intentieverklaring moeten voorkomen in het arbeidsreglement dat van kracht is in de onderneming.

De overlegprocedure in de ondernemingsraad of, bij gebrek daaraan, met de werknemers, moet niet worden nageleefd om dit model (opgesteld in overeenstemming met de taalvoorschriften) bij het arbeidsreglement te voegen.

Als er maatregelen worden getroffen tijdens een tweede fase, dan moeten die ook voorkomen in het arbeidsreglement. Daarvoor moet er een nieuwe bijlage worden opgesteld (in overeenstemming met de taalvoorschriften) en bij het arbeidsreglement worden gevoegd mits de overlegprocedure in de ondernemingsraad of, bij gebrek daaraan, met de werknemers, wordt nageleefd.

In ieder geval blijft de werkgever verplicht:

  • een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement te overhandigen aan iedere werknemer (met ontvangstbewijs);
  • en deze wijziging mee te delen aan de bevoegde directie van het toezicht op de sociale wetten binnen 8 dagen na haar inwerkingtreding.

Dit document is een model, waarvan het correcte gebruik essentieel is. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor het verkeerd gebruik ervan. Laat u daarom goed adviseren hoe u dit document kan vervolledigen en implementeren. Wenst u daarvoor een beroep te doen op de expertise van Partena Professional? Neem dan rechtstreeks contact op met onze juristen vialegalpartners@partena.beof via 02/549.30.20 (NL) – 02/549.30.10 (FR). Hun tussenkomst maakt in de regel een gefactureerde dienstverlening uit (€35 voor de eerste 20 minuten; nadien op basis van offerte). Buiten de kantooruren (8-17u) kan u uw vraag stellen via het contactformulier.

Wat anderen zeggen

Bent u een groot bedrijf of advocatenkantoor?

Lawbox ontwikkelde software speciaal voor u! U automatiseert er uw eigen documenten mee.